20 oktober 2015 | 08:00
-

Slimmer leren (doorbreek de vergeetcurve)

Met slimmer leren doelen wij op het efficiënter omgaan met de tijd die je kwijt bent aan het leren van de lesstof. Binnen dit artikel geven we meer uitleg over 2 methoden die wij toepassen binnen onze leeromgeving. Dat zijn “leren door te herhalen” en “leren door te doen.

 

 

Vergeetcurve

Om uitleg te kunnen geven over de vergeetcurve moeten we even in de tijdmachine stappen en terug gaan naar het jaar 1885. Herman Ebbinghaus, pionier in het leerpsychologisch onderzoek, wordt namelijk gezien als de ontdekker van de vergeetcurve. Hoewel men dit al langer vermoedde, was hij diegene die het bewijs hiervan leverde met een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek. De vergeetcurve is een grafische weergave die het percentage aantoont van nieuw opgedane kennis dat gereproduceerd kan worden naar gelang de tijd verstrijkt. Binnen de afbeelding is te zien dat het percentage snel afneemt in de eerste uren en daarna afvlakt. Dit is natuurlijk een gemiddelde en er zijn nuances te maken. Zinloos materiaal zal een diepere zakking weergeven en bij emotioneel belangrijke informatie blijft de curve hoger. Ook ontdekte hij dat de proefpersonen verschillend reageerde op visueel en auditief materiaal. Om een hoger percentage van de nieuwe opgedane kennis te kunnen reproduceren is herhaling van het stof de beste methodiek. Ofwel beter 4 X een kwartier kennis opdoen gespreid over een bepaalde periode dan 1 uur blokken om de lesstof je eigen te maken.

Bekijk eens de onderstaande animatie over de vergeetcurve en onze memotrainer

 

MemotrainerTM

Om jou dus zo effectief mogelijk te laten leren maken we gebruik van de MemotrainerTM. Onze leeromgeving houd bij welke lessen je gevolgd hebt, en welke vragen je wel of niet juist hebt beantwoord. Op basis van deze informatie stelt de MemotrainerTM een oefening samen waardoor je de geleerde kennis die je dreigt te vergeten opnieuw herhaald. De, speciaal voor jou, op maat gemaakte oefening kan je eenvoudig invullen via de MemotrainerTM app (Apple / Android). Mocht je deze oefening liever maken vanuit de leeromgeving dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Daarnaast is kan je de MemotrainerTM instellen op basis van jouw persoonlijke wensen. Je kan per dag instellen of je een oefening wil ontvangen maar ook het maximaal aantal vragen is in te stellen.

Leren door te doen

Zonder te ver in de theorie te gaan op te gaan is “learning by doing” een economisch concept waarbij efficiëncy verbeteringen te zien zijn bij taken die vaak herhaald worden. Ofwel meer productie of je doet er minder lang over om dezelfde hoeveelheid te produceren. Dit concept vormde de basis voor Kaizen. In ons vorige artikel Vernieuwde Leeromgeving hebben we het oefenbestand besproken. Als je het oefenbestand eerst probeert te maken heb je al ervaring met het oefenbestand. Op het moment dat je de video instructie binnen de praktijkles volgt, zal je in feite 2 keer het oefenbestand maken. Ofwel je herhaald de lesstof die je geleerd hebt minimaal 2 keer. Waarschijnlijk kom je ook nog eens tot nieuwe inzichten op het moment dat de docent binnen de video instructie laat zien hoe hij de problemen heeft opgelost.

Wil je meer weten over onze leertrajecten? bekijk dan ons volgende artikel:
Welk Leertraject: Ben jij Sociaal of ga je liever de strijd aan?